Dialoguri Despre Putere
Despre puterea Google şi cum o poţi folosi în favoarea ta
Consumul de materiale video de pe platforma Youtube, aparţinînd aceleiaşi companii a crescut enorm iar aceasta platformă aduce deja venituri multor români și expunere valoroasă pentru afacerile locale care ştiu să o folosească. Puţine organizaţii profită însă de puterea Google. Am stat de vorbă cu Oana Sav, coordonator şi trainer la Institutul de Marketing despre cum putem folosi Google pentru a ne îmbunătăţi prezenţa online sau pentru a ne creşte vânzările. În luna noiembrie, Institutul de Marketing organizează ultimele cursuri de marketing prin Google din acest an cu unul dintre cei mai buni specialiști din piață, Elena Dobre.


 

Că ne place sau nu, Google are o putere de influență tot mai mare, nu doar global ci şi în România. De la copii, până părinţi şi preşedinţi, toţi românii cu acces la internet folosesc motorul de căutare al marelui gigant de tehnologie pentru a se informa, pentru a compara produse şi servicii şi pentru a lua în final decizii de cumpărare.

În primul rând, de ce marketing prin Google?

Este o întrebare bună pentru că Google oferă încă enorm de mult potenţial neexploatat pentru toţi cei care se ocupă de marketing în România. Nu mă refer aici doar la specialişti în domeniu ci şi la oameni de vânzări, manageri şi antreprenori. Am creat şi dezvoltat de-a lungul anilor acest curs pentru că Google oferă un număr impresionant de resurse şi instrumente, multe dintre ele gratuite, pe care mulţi dintre cei implicaţi în deciziile de marketing nu le cunosc şi de care nu profită, în consecință. Google poate ajuta oamenii de marketing în multe feluri.

În primul rând, să ajungă la noi consumatori, să pătrundă pe noi piețe la costuri mult mai mici decât cele tradiționale. Afacerile mici flexibile, rapide și antreprenoriale din România au fost primele care au beneficiat de acest lucru. Problema lor principală acum este cum să-și crească numărul de canale și modalități de ajunge la public fără să depindă exclusiv de Adwords, de exemplu, pentru că între timp concurența s-a intensificat și ar fi mult prea scump. De asemenea, canalele Google oferă modalități accesibile de comunicare, creare și distribuție de informații despre organizații, produse și servicii iar acestea vor crește în viitorul apropiat, încă nu toate sunt accesibile în România. Nu în ultimul rând, deși este un aspect destul de neglijat pentru care nu sunt niciodată alocate resurse suficiente, deși este un lucru vital în marketing, îi ajută să obțină informații valoroase despre clienții actuali și potențiali și concurență, aproape în timp real.

Poate oricine să facă marketing prin Google?

Google oferă o mulțime de instrumente intuitive ușor de înțeles și ușor de folosit pentru orice, dar de care mulți nici măcar nu au auzit și pe care le prezentăm la traininguri. Sunt informații la îndemână, cifre, statistici, informații despre comportamentele de căutare la care trebuie să-ți adapteze strategia. În mod paradoxal, cei care folosesc cel mai bine aceste instrumente sunt cei din companiile mici, care nu au alte mijloace. Este o supriză foarte plăcută pentru organizațiile mari cu care lucrăm, multe din zona bunurlor de larg consum care alocă bugete masive pe televiziune, radio și panotaj să descopere cum își pot optimiza investițiile și cum își pot asigura o prezență coerentă online folosind aceste instrumente. Sunt multe campanii în care se investește mult în canale offline, fără ca aceste investiții să fie susținute și în online. Din acest motiv, adesea, jucătorii mai agili profită de aceste investiții și câștigă clienți care află de o categorie de produs de la televizor,dar finalizează ulterior achiziția online.

Bineînţeles, că de la un anumit punct încolo, aceştia trebuie să apeleze la agenţii sau specialişti şi sunt tot mai mulţi şi tot mai buni în România. Până a ajunge acolo însă sau pentru a avea rezultate din aceste colaborări este important să ştie ce pot să ceară, ce canale de promovare au la dispoziţie, cum le pot accesa, cui se pot adresa cu ajutorul lor. De asemenea, cum pot optimiza costurile pentru a ajunge la segmentul ţintă dorit. Înainte de a apela la un specialist trebuie să vii cu temele făcute, fie că eşti om de marketing, fie că eşti antreprenor sau manager: la cine vrei să ajungi şi care este costul pe care ţi-l permiţi pentru a ajunge la acel public: un cost pe achiziţie, pe contact pe vizualizare sau orice alt obiectiv. Aici este un drum care adesea trebui clarificat și e un aspect pe care îl rezolvăm la cursurile noastre unde refacem traseul de la obiectivele de business la obiectivele de marketing și ulterior la cele ale unui campanii Google.

Care sunt avantajele Google față de alte canale?

Marele avantaj Google este ca exploatează cel mai bine căutările online care devin tot mai mult comportamentul predilect pentru deciziile de cumpărare. Lumea devine un ecosistem al cunoașterii bazat pe căutari digitale. Google oferă clienților săi de publicitate posibilitatea de a profita de acest lucru și a oferi clienților exact ceea ce caută. Mai mult, pentru multe tipuri de organizații, oferă soluții la costuri mult mai convenabile cu condiția că aceste instrumente și canale să fie foloite corect.

Google însă nu face totul. Din nou, este vorba de ansamblu, nu doar de mixul de comunicare ci de întregul mix marketing, nu de un singur canal: cum ajung oamenii la produsele tale, ce strategii de preț ai, cum și în cât timp livrezi produsele. Este vorba de ceea ce noi, în jargon de marketing numim mix de comunicare, ansamblul mijloacelor şi metodelor de comunicare pe care le folosim pentru a ajunge la segmenetele noastre de public. Ca şi într-o reţetă de mâncare contează combinaţia de ingrediente. Lucrurile nu mai funcţionează atât de simplu, să pui doar carne pe grătar. Sunt multe afaceri mici, flexibile şi îndrăzneţe care au crescut rapid în România folosind doar unul dintre serviciile Google, Adwords.

Mai mult și, mai ales în România, online-ul nu e totul. Lumea vrea în multe cazuri să și vadă produsul și sunt tot mai multe companii care știu să echilibreze bine aceste eforturi. Zoot, un retailer de modă online știe bine acest lucru și din acest motiv a investit în “Cabinele de fericire”, plasate în zone centrale din orașele mari , unde clienții pot proba ceea ce cumpără și într-o revistă proprie tipărită, distribuită offline în 30 000 de exemplare.

În plus, foarte puțini plătesc încă online și preferă să achite în numerar, la livrare. Avem ca țară încă, o mare problemă de încredere. Sunt aspecte pe care le dezvoltăm și le clarificăm mai departe în cursurile noastre de marketing digital și în programele noastre de certificare internațională în cadrul cărora cursanții dezvoltă planuri de acțiune concrete pentru organizațiile în care lucrează.

 Cursurile practice de marketing prin Google au aparut din nevoia de a oferi celor implicați în departamentul de marketing, instrumente utile, pe care să le aplice în campaniile și activitățile curente de marketing.

Institutul de Marketing a fost creat în parteneriat cu Oxford College of Marketing și More Marketing Solutions, pentru a oferi sprijin local în Romania tuturor marketerilor interesați de performanță profesională la standarde internaționale prin calificări CIM (Chartered Institute of Marketing). Periodic, Institutul oferă acces la resurse de marketing, dar și webinare pe teme de interes din domeniu și susține, din acest motiv și un portal dedicat de resurse, www.marketingfocus.ro.

Chartered Institute of Marketing (CIM) este cea mai mare asociație a oamenilor de marketing din Europa, cu peste o sută de ani de existență. CIM trasează standardele profesionale în domeniu, dezvoltând și actualizând permanent programele de studiu în funcție de dinamica  pieței muncii și de cerințele venite din partea angajatorilor.

Cei interesați pot găsi mai multe informații pe site-ul dedicat, www.institutuldemarketing.ro, dar și pe portalul de resurse Marketing Focus, www.marketingfocus.ro.

 



parerea ta
 
comentariu
numele si prenumele*
email*
 


Statistici trafic - StatCounter.com


X