Finantarea Afacerii
Profit din prima luna?
“Evaluez frecvent idei de business si renunt la majoritatea, alegand poate doar 1% din ele pentru a le duce mai departe. Personal, mi-am setat un principiu pe care incerc sa il urmaresc de fiecare data si anume „profit din prima luna”. Cumva, cred ca vine ca un „defect proefesional”, in specialitatea mea alocarea eficienta a resurselor este un principiu de baza. Daca nici macar pe hartie nu pare plauzibil principiul de mai sus, prefer sa renunt la idee. Nu inseamna ca ideile nu ar fi fost bune sau nu au potential, de multe ori un risc mai mare presupune un beneficiu mai mare, insa nu se potriveste cu stilul meu actual.”

interviu cu Mirela Girea, Managing Partner Finsmart




Care ar fi cele mai importante trei aspecte de care ar trebui sa tii cont atunci cand iti propui sa incepi o afacere pe cont propriu?


  • Sa fie intr-un domeniu pe care il cunosti, care se potriveste cu stilul tau si iti place. Trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor este destul de brusca si daca proiectul nou este intr-un domeniu pe care nu-l cunosti, riscul de a-ti pierde motivatia sau de a te suprasolicita pe parcurs este mult mai mar
  • Nu intra in parteneriate daca nu esti dispus sa faci compromisuri, sa sustii o decizie pana in panzele albe chiar daca esti de alta parere, sa accepti ca partenerii tai pot avea alt ritm ,alte prioritatati decat tine sau pot face greseli.
  • Pregateste-te mental sa fii flexibil si sa schimbi strategia din mers daca piata ti-o cere, dar fii nu te abate de la strategia ta. E cumva contradictoriu ce spun, dar e o linie fina unde cele 2 concepte se intalnesc, adica sa fii perseverent si neabatut de la strategia ta, sa nu tii cont de piedicile care apar sau diversele pareri care de multe ori sunt neavizate dar sa fii totodata receptiv la acel mesaj din piata care iti transmite ca esti sau nu pe drumul corect si sa tii cont de el.


  • Si as mai adauga un al patrulea, pregateste-te ca, daca ceva nu merge cum ai vrea, tu esti singurul responsabil si nu poti sa-ti dai pur si simplu demisia.


Antreprenor sau consultant independent? Ce avantaje poate aduce fiecare dintre aceste statute?




Fiecare dintre cele 2 statute vine cu avantaje si dezavantaje, dar depinde foarte mult si de structura personala a celui care se gandeste sa aleaga. Cred ca cele 2 tipuri de care vorbim sunt chiar 2 tipologii umane: cel al antreprenorului care are capacitatea si prefera sa “jongleze” cu. mai multe tipuri de resurse, personalitati, proiecte, este multitasking si se adapteaza usor si cel al tehnicianului care prefera sa isi utilizeze toate resursele pentru a atinge excelenta in domeniul sau, care prefera sa sa fie el cel care livreaza produsul (serviciul) si tocmai personalitatea sa da unicitate pe piata. Antreprenorul nu este limitat in a-si multiplica exponential businessul, pe cand consultantul este limitat in principal de timp, insa antreprenorul nu mai poate controla atat de bine outputul businessului sau pe cat o poate face consultantul.


 


Personal, prefer un mix dintre cele 2 ,care inclina astfel balanta catre antreprenoriat.


 


Fler sau stiinta? Ce are un impact mai mare in managementul unei afaceri?


 


Ambele au impactul lor, dar daca vorbim de partea mai vizionara, de strategie, de pozitionare in managementul unei afaceri, as pune accent mai degraba pe fler. Desigur, acesta cumva vine dintr-un cumul de elemente: stiinta, experiente anterioare, informatii si se manifesta oarecum subconstient. De multe ori simti ca o decizie e cea buna sau ca ceva nu este in regula intr-o anume negociere, chiar daca datele tehnice arata opusul si sfatul meu este ca niciodata sa nu ignori acest sentiment.


 


Daca vorbim de deciziile de operare “tehnica” a afacerii, stiinta poate avea un impact mai mare, dar si acesta poate fi surclasat de flerul de a alege oamenii potriviti din punct de vedere tehnic.


 


Ce cauzeaza cel mai frecvent esecul unui business?


 


  • Lipsa unei minime planificari. Antreprenorii au o „neliniste” aparte, vor sa inceapa repede, sa iasa pe piata cu produsul lor si nu au rabdarea de a pune pe hartie o imagine de ansamblu si de a urmari din cand in cand ceea ce se intampla la modul global, de a valida planul lui cu altcineva, preferabil un specialist.


Un exemplu pe care l-am intalnit recent: un antreprenor la primul sau business, initial neplatitor de Tva, semneaza un contract foarte mare pentru el, pe termen lung, care ii aduce o cifra de afaceri intr-o luna cat tot ce a realizat el in 8 luni. Desigur, dorind sa aiba asa un contract bun in portofoliu si neavand costuri administrative foarte mari, isi permite sa duca preturile produselor destul de jos, multumindu-se cu o marja de 10-12%. Numai ca nu ia in calcul ca, odata cu prima factura din contractul nou, va depasi limita de platitor de Tva de 220.000 si va trebui sa adauge Tva de 20% (acest lucru se intampla in 2016) . Nu ar fi fost o problema daca ar fi putut pur si simplu sa adauge la preturile din contract acest 20%, insa contractul nu-i permitea, toate preturille erau considerate si negociate a fi inclusiv TVA, ceea ce pentru el insemna sa reduca din pretul sau cei 20 % si sa ii plateasca statului. Pana la urma a renegociat contractul si a obtinut acest tva aplicat la pretul din contract, insa discutiile au durat aproximativ 6 luni si el in toata aceasta perioada a fost obligat sa livreze produsele in pierdere (marja lui fiind de 10-12%, a fost inghitita de acei 20%).


 


  • Finantarea sau mai degraba lipsa ei la timp. Pe parcursul derularii unui business, mai ales in cazul antreprenorilor la inceput de drum, apar cheltuieli neasteptate care nu au fost luate in calcul, termene care se prelungesc, intarzieri in incasari etc. In momentul in care un antreprenor la inceput de drum ajunge la noi sa lucram impreuna un buget, dupa ce stabilim toate tipurile de cheltuieli, il sfatuim sa dubleze suma pentru a nu fi luat prin surprindere de fluctuatiile iminente de cashflow.


 


  • Lipsa de flexibilitate. De multe ori, piata nu este atat de entuziasta in a cumpara si accepta produsul nou introdus (fie nu este o nevoie indeajuns de mare, fie nu vede aceeasi valoare ca antreprenorul si nu e dispusa sa plateasca pretul, fie canalul de distributie nu ii e accesibil ) si antreprenorul fiind luat prin surprindere, ignora mesajele primite si continua mai departe ajungand pana la urma intr- un punct de blocaj.


 


Cum poti sti cand este momentul potrivit sa incepi un business pe cont propriu?


 


Se spune ca un antreprenor este cel care se arunca intai in gol si abia apoi incepe sa isi construiasca plasa de salvare.


Nu cred ca esti vreodata 100% pregatit, fie incepi o afacere in paralel cu un job, minimizand astfel riscurilenunui posibil esec, fie joci totul pe o singura carte si vezi mai tarziu cum te vei descurca, depinde de apetitul de risc al fiecaruia.


 


Credeti in retete de business? Care considerati ca este rolul povestilor de succes?


 


In retete aplicabile cap coada nu cred. Cred in surse de inspiratie, in informatie, in instrumente si bune practice, dar fiecare business isi va crea natural personalitatea lui.


 


Pentru mine personal, povestile de succes sunt o sursa de inspiratie. De multe ori in drumul meu antreprenorial m-am confruntat si inca ma confrunt cu indoieli, cu dubii, fac greseli, ma gandesc, ma razgandesc, si faptul ca am citit sau auzit ca altcineva, poate o persoana pe care o admir, a trecut prin aceeasi situatie sau poate mai dificila, ma incurajeaza si uneori imi schimba total perspectiva din care privesc lucrurile.


 


Ce nu poti prevedea aproape niciodata in evolutia unui business?


 


Felul cum raspunde piata la ceea ce oferi tu. Cand am inceput Finsmart, am pornit cu un produs pe care l-am numit “inchiriaza un director financiar”. Era un concept destul de raspandit afara, feedbackul primit de la toti cei cu care ma intalneam si le povesteam era foarte pozitiv, insa a fost mult mai greu decat ma asteptam sa semnam primul contract si pe parcurs l-am lasat pe un plan secund. Pentru ca asta ne cerea piata, am creat o linie de business la care nu ne gandisem initial, aceea de servicii de contabilitate externalizata care acum reprezinta 50% din cifra noastra de afaceri, divizie cu ajutorul careia am dezvoltat mai usor si servicii tip Cfo.


 


Se vorbeste mult despre cum sa incepi o afacere, dar foarte putin despre cum sa iesi dintr-o afacere. Cum stii ca e timpul sa te opresti? Ce faci in zilele de dupa?


 


Cred ca e momentul sa te gandesti la un exit cand simti ca nu mai poti creste businessul respectiv, cand nu mai stii cum sa-l reinventezi, cand devine o povara pentru tine sau cand poti obtine cel mai bun pret.


 


Daca vorbim din perspectiva maximizarii veniturilor din vanzare, sfatul meu e sa nu incepi o operatiune de vanzare pana nu iti faci curatenie in business si iti securizezi brandul / brandurile si sa nu astepti pana cand produsele/ serviciile tale intra in faza de declin.


 


Dupa un exit, fiecare alege in functie de personalitatea lui. Eu mi-as lua o vacanta relaxanta sau chiar un an sabatic, timp in care, cu siguranta, va aparea o noua idee pe care o s-o pun in practica la intoarcere. Sunt multi antreprenori care, chiar daca ar avea resurse financiare, aleg sa dezvolte in continuare businessuri noi.


 


Ce visuri va asteptati sa devina realitate in viata dumneavoastra?


 


Pe plan profesional imi doresc sa lansez inca 2 linii de business servicii de realizare planuri de afaceri si traininguri online; pe plan personal imi doresc sa calatoresc cat mai mult, sa ajung la acel echilibru intre cariera, familie, timp personal si sa ma bucur atat de lucrurile mici cat si de cele mari.


interviu realizat de Maria Niculescu





parerea ta
 
comentariu
numele si prenumele*
email*
 


Statistici trafic - StatCounter.com


X