Finantarea Afacerii
Profit din prima luna?
“Evaluez frecvent idei de business si renunt la majoritatea, alegand poate doar 1% din ele pentru a le duce mai departe. Personal, mi-am setat un principiu pe care incerc sa il urmaresc de fiecare data si anume: „profit din prima luna”. Cumva, cred ca vine dintr-un „defect profesional”, in specialitatea mea alocarea eficienta a resurselor fiind un principiu de baza. Daca nici macar pe hartie nu pare plauzibil principiul de mai sus, prefer sa renunt la idee. Aceasta nu inseamna ca ideile nu ar fi bune sau nu au potential, de multe ori un risc mai mare presupune un beneficiu mai mare, insa nu se potriveste cu stilul meu actual.”

interviu cu Mirela Girea, Managing Partner Finsmart

 

Care ar fi cele mai importante trei aspecte de care ar trebui sa ţii cont atunci când îţi propui să începi o afacere pe cont propriu?
 
Cred ca primul business pe care il incepi pe cont propriu ar trebui sa fie intr-un domeniu pe care il cunosti, care se potriveste cu stilul tau si iti place. Trecerea de la statutul de angajat la cel de antreprenor este destul de brusca si, daca proiectul nou este intr-un domeniu pe care nu-l cunosti, riscul de a-ti pierde motivatia sau de a te suprasolicita pe parcurs este mult mai mare.

 

Nu intra in parteneriate daca nu esti dispus sa faci compromisuri, sa sustii o decizie pana in panzele albe chiar daca esti de alta parere, sa accepti ca partenerii tai pot avea alt ritm, alte prioritatati decat tine sau  ca pot face greseli.

 

Pregateste-te mental sa fii flexibil si sa iti schimbi strategia din mers, daca piata ti-o cere, dar fii neabatut de la strategia ta. E aparent contradictoriu ce spun, dar e o linie fina unde cele 2 concepte se intalnesc, adica sa fii perseverent si neabatut de la strategia ta, sa nu tii cont de piedicile care apar sau diversele pareri care de multe ori sunt neavizate, dar sa fii totodata receptiv la acel mesaj din piata care iti transmite ca esti sau nu pe drumul corect si sa tii cont de el.

 

Si as mai adauga un al patrulea: pregateste-te ca, daca ceva nu merge cum ai vrea, tu esti singurul responsabil si nu poti sa-ti dai pur si simplu demisia.

 

Antreprenor sau consultant independent? Ce avantaje poate aduce fiecare dintre aceste statute?
 
Fiecare dintre cele 2 statute vine cu avantaje si dezavantaje dar depinde foarte mult si de structura personala a celui care se gandeste sa aleaga. Cred ca cele 2 tipuri de care vorbim sunt chiar 2 tipologii umane: cel al antreprenorului care are capacitatea si prefera sa “jongleze” cu mai multe tipuri de resurse, personalitati, proiecte, este multitasking si se adapteaza usor  si cel al tehnicianului, cel care prefera sa isi utilizeze toate resursele pentru a atinge excelenta in domeniul sau, care prefera sa fie el cel care livreaza produsul (serviciul) si tocmai personalitatea sa da ii unicitate pe piata. Antreprenorul nu este limitat in a-si multiplica exponential businessul, pe cand consultantul este limitat in principal de timp. Pe de alta parte,  antreprenorul nu mai poate controla atat de bine outputul businessului sau pe cat o poate face consultantul.

 

Personal, prefer un mix intre cele 2, cu o inclinare mai mare catre antreprenoriat.

 

Fler sau ştiinţă? Ce are un impact mai mare în managementul unei afaceri?

 

Ambele au impactul lor, dar daca vorbim de partea mai vizionara, de strategie, de pozitionare in managemnul unei afaceri, as pune accent mai degraba pe fler.  Desigur, acesta cumva vine dintr-un cumul de elemente: stiinta, experiente anterioare, informatii si se manifesta oarecum subconstient. De multe ori simti ca o decizie e cea buna sau ca ceva nu este in regula intr-o anume negociere, de exemplu, chiar daca datele tehnice arata opusul. Sfatul meu este ca niciodata sa nu ignori acest sentiment.

 

Daca vorbim de deciziile de operarea ‘tehnica’ a afacerii  stiinta  poate avea un impact mai mare dar si acesta poate fi surclasat de flerul de a alege oamenii potriviti din punct de vedere tehnic.

 

Ce cauzează cel mai frecvent eşecul unui business?
 
• Lipsa unei minime planificari. Antreprenorii au o „neliniste aparte, vor sa inceapa repede, sa iasa pe piata cu produsul lor si nu au rabdarea de a pune pe hartie o imagine de ansamblu si de a urmari din cand in cand ceea ce se intampla la modul global, de a valida planul lor si cu altcineva, preferabil un specialist.
 
Un exemplu pe care l-am intalnit recent: un antreprenor la primul sau business, initial neplatitor de Tva, semneaza un contract foarte mare pentru el, pe termen lung, care ii aduce o cifra de afaceri intr-o luna cat tot ce a realizat el in 8 luni.  Desigur, dorind sa aiba asa un contract bun in portofoliu si  neavand costuri administrative foarte mari,  isi permite sa duca preturile produselor  destul de jos,  multumindu-se cu o marja de 10-12% . Numai ca, nu ia in calcul ca odata cu prima factura din contractul nou, va depasi limita de platitor de Tva de 220.000 si va trebui sa adauge Tva de 20% (acest lucru se intampla in 2016). Nu ar fi fost o problema daca ar fi putut  pur si simplu sa adauge la preturile din contract acest 20% insa contractul nu-i permitea, toate preturile erau considerate si negociate a fi inclusiv TVA, ceea ce pentru el insemna ca trebuia sa reduca din pretul sau cei 20 % si sa ii plateasca statului. Pana la urma, a renegociat contractul si a obtinut acest tva aplicat la pretul din contract, insa discutiile au durat aproape 6 luni si in toata aceasta perioada a fost obligat sa livreze produsele in pierdere ( marja lui de 10-12% a fost inghitita de acei 20%) 
 
• Finantarea sau mai degraba lipsa ei la timp. Pe parcursul derularii unui business, mai ales in cazul antreprenorilor la inceput de drum, apar chetuieli neasteptate care nu au fost luate in calcul, termene care se prelungesc , intarzieri in incasari, etc. La momentul in care un antreprenor la inceput de drum ajunge la noi si lucram impreuna un buget, dupa ce stabilim toate tipurile de cheltuieli il sfatuim sa dubleze suma pentru a nu fi luat prin surprindere de fluctuatiile iminente de cashflow.

 

• Lipsa de flexibilitate. De multe ori piata nu este atat de entuziasta in a cumpara si accepta produsul nou introdus (fie nu este o nevoie indeajuns de mare, fie nu vede aceeasi valoare ca si antreprenorul si nu e dispusa sa plateasca pretul, fie canalul de distributie nu ii e accesibil) si  antreprenorul fiind luat prin surprindere, ignora mesajele primite si continua mai departe ajungand pana la urma intr-un punct de blocaj.

 

Cum poţi şti când este momentul potrivit să începi un business pe cont propriu?

Se spune ca un antreprenor este cel care se arunca intai in gol si abia apoi incepe sa isi construiasca plasa de salvare.
Nu cred ca esti vreodata 100% pregatit, fie incepi o afacere in paralel cu un job, minimizand astfel riscurile unui posibil esec, fie joci totul pe o singura carte si vezi mai tarziu cum te vei descurca; depinde de apetitul de risc al fiecaruia.

 

Credeţi în reţete de business? Care consideraţi că este rolul poveştilor de succes?

In retete aplicabile cap coada nu cred. Cred in surse de inspiratie, in informatie, in instrumente si bune practice, dar fiecare business isi va crea natural personalitatea lui.

 

Pentru mine personal, povestile de succes sunt o sursa de inspiratie. De multe ori in drumul meu antreprenorial m-am confruntat si inca ma confrunt cu indoieli, cu dubii, fac greseli, ma gandesc , ma razgandesc, si faptul ca am citit sau auzit ca altcineva, poate o persoana pe care o admir a trecut prin aceeasi situatie sau poate mai dificila, ma incurajeaza si uneori imi schimba total perspectiva din care privesc lucrurile.

 

 

Ce nu poţi prevedea aproape niciodată în evoluţia unui business?
 
Felul cum raspunde piata la ceea ce oferi tu. Cand am inceput Finsmart, am pornit cu un produs pe care l-am numit “inchiriaza un director financiar”. Era un concept destul de raspandit afara, feedbackul primit de la toti cei cu care ma intalneam si le povesteam era foarte pozitiv, insa a fost mult mai greu decat ma asteptam sa semnam primul contract si pe parcurs l-am lasat pe un plan secund. Pentru ca ne cerea piata am creat o linie de business la care nu ne gandisem initial, aceea de servicii de contabilitate externalizata  “with a twist“, care acum reprezinta 50% din cifra noastra de afaceri, linie cu ajutorul careia am dezvoltat mai usor si servicii tip Cfo .

 


Se vorbeşte mult despre cum să începi o afacere, dar foarte puţin despre cum să ieşi dintr-o afacere. Cum ştii că e timpul să te opreşti? Ce faci în zilele de dupa?

 

Cred ca e momentul sa te gandesti la un exit cand simti ca nu mai poti creste businessul respectiv, cand nu mai stii cum sa-l reinventezi, cand devine o povara pentru tine sau cand poti obtine cel mai bun pret.

 

Daca vorbim din perspectiva maximizarii veniturilor din vanzare, sfatul meu e sa nu incepi o operatiune de vanzare pana nu iti faci curatenie in business si nu iti securizezi brandul / brandurile; si sa nu astepti pana cand produsele / serviciile tale intra in faza de declin.

 

Dupa un exit, fiecare alege in functie de personalitatea lui. Eu mi-as lua o binemeritata vacanta relaxanta sau chiar un an sabatic timp in care cu siguranta va aparea o noua idee pe care sa o pun in practica dupa aceasta perioada de relaxare. Sunt multi antreprenori care, chiar daca ar avea resurse financiare, aleg sa dezvolte in continuare businessuri noi, fara pause, pentru ca aceasta functioneaza mai bine pentru ei.

 
Ce visuri vă aşteptaţi să devină realitate în viaţa dumneavoastră?
 
Pe plan profesional imi doresc sa lansez inca 2 linii de business – servicii de realizare de planuri de afaceri si traininguri online; pe plan personal imi doresc sa calatoresc cat mai mult, sa ajung la acel echilibru intre cariera, familie, timp personal si sa ma bucur atat de lucrurile mici cat si de cele mari.



parerea ta
 
comentariu
numele si prenumele*
email*
 


Statistici trafic - StatCounter.com


X