Loja de Business
Provocări manageriale: Mecanica Ceahlău, de la un brand istoric la o companie modernă şi competitivă
Când construieşti o afacere de la zero, ai libertate totală în a alege modelul de funcţionare, poziţionare şi soluţiile de promovare în piaţă. Însă atunci când preiei un proiect de transformare al unei companii cu o tradiţie de peste 95 de ani de activitate, care trebuie reinventată şi adaptată la noul mediu mult mai competitiv, abordarea este mult mai provocatoare. Acest lucru presupune un întreg proces de revigorare a tradiţiei şi de punere în valoare a talentului românesc fără a altera valorile istorice şi folosind soluţii moderne, care să asigure succesul companiei pe termen lung.

A prelua mandatul de CEO al unei companii istorice şi a accepta provocarea de a transforma un brand istoric, cu tehnologie şi procese de lucru ancorate în timp, într-unul modern şi competitiv în mediul actual, înseamnă să analizezi cu mare atenţie piaţa, să decizi care sunt premisele pe care trebuie poziţionată dezvoltarea, să vezi care sunt cele mai bune şanse pentru succes în anii următori şi să foloseşti inovaţia pentru a construi o organizaţie funcţională şi validă inclusiv pe piaţa de mâine, nu doar pe cea actuală. Este un demers de profunzime, al cărui succes îşi pune amprenta în viaţa de zi cu zi a companiei şi se vede în cifre şi indicatori de performanţă.

Înfiinţată în 1921, Mecanica Ceahlău a fost, timp de zeci de ani, unul dintre principalii furnizori de utilaje agricole pentru piaţa românească şi un partener pe care se bazau producători agricoli mici şi mijlocii din mai multe ţări din Europa Centrală şi de Est şi nu numai. După 1990, a devenit o societate pe acţiuni, iar 9 ani mai târziu s-a transformat într-o companie cu capital integral privat. Astăzi, Mecanica Ceahlău se află în portofoliul SIF Moldova, fiind listată la Bursa de Valori Bucureşti.

Povestea inovaţiei la Mecanica Ceahlău a început în 2014, prin stabilirea liniilor strategice şi «desenarea» drumului şi a obiectivelor. Provocarea managerială: modernizarea profundă a acestui brand istoric, reconsolidarea poziţiei sale în România şi deschiderea către parteneriate şi pieţe internaţionale. La sfârşitul anului 2016, am parcurs deja cu succes cele mai multe dintre etape, iar transformarea a vizat toate componentele de business, într-un proiect amplu de inovaţie.

Prima direcţie marcată de efectele inovaţiei a fost modernizarea fabricii unde Mecanica Ceahlău produce utilaje agricole. Fabrica are astăzi echipamente de ultimă generaţie, procese de lucru modernizate şi un flux de producţie îmbunătăţit.

De la o companie care nu mai venise de ani buni cu ceva nou pe piaţă, Mecanica Ceahlău a lansat mai mult de 20 echipamente noi şi modernizate – toate dezvoltate în concept 100% românesc, prin punerea in valoare a talentului creativ şi a noilor capacitaţi tehnologice locale.

De la utilajele clasice din portofoliu, compania a intrat într-o nouă etapă de funcţionare, consultându-se constant cu fermierii cu privire la cerinţele şi nevoile lor concrete, actuale. Prin evenimentele organizate pentru ei, direct în teren, comunicarea şi relaţionarea cu clienţii-fermieri a devenit mult mai strânsă.

Pentru a-şi completa portofoliul şi echipamentele complementare (tractoare etc.), Mecanica Ceahlău a devenit un partener dezirabil pentru branduri internaţionale, încheind cu furnizori internaţionali precum CNH, Projet sau Stoll, parteneriate valoroase pentru piaţă şi pentru consumatori.

Rezultatele acestui proiect de modernizare continuă să apară şi sunt vizibile în cifre concrete (vânzări, portofoliu de produse, număr de parteneri şi distribuitori) şi în egală măsură în percepţia pe care consumatorii o au astăzi despre un brand care, la mai bine de 95 de ani, a găsit în inovaţie calea de a fi tânăr, modern şi competitiv.

apărut în Business Woman 77





Statistici trafic - StatCounter.com


X