Vreau sa ma abonez la newsletter

Loja de Business
Sunt start-up, nu am buget, cum mă promovez?
NOTĂ: Acest articol li se adresează antreprenorilor (start-up- uri sau freelanceri) care nu au buget pentru un specialist în comunicare in house sau pentru o agenţie şi nu au studii în acest domeniu.

Start-up made in RO vs. Start-up made in Israel şi distanţa de câteva zerouri

Cu ceva ani în urmă, împărtăşeam cu o amică experienţe autentice din viaţa de agenţie-butic. Eu în Bucureşti, ea în Ierusalim. Ea fascinată de start-up-uri pentru că îţi permit să iei de la zero un brand, să îl creşti, să fii creativ fără birocraţie şi multe straturi de decidenţi. Îmi povestea de campanii suculente, genul de idei pe care îţi pare rău că nu le-ai avut tu. Fascinaţia mergea până la punctul în care ajungeam la bugete. Ea discuta despre fee-uri şi bugete pe care nu le alocă cu atâta largheţe nici corporaţiile din România.

 

START-UP-UL DIN RO, PREJUDECĂŢI ŞI CÂTEVA CEVA DESPRE CONSUMATOR

E lucru bine ştiut, când afacerea e la început, eforturile merg strict către supravieţuire – aducerea de clienţi, crearea unui echilibru funcţional între venituri şi cheltuielile de bază. Dacă start-up-ul are în spate un fond de Venture Capital, atunci povestea e diferită şi agenţia de comunicare este un „must have”.

 

PREJUDECĂŢILE STANDARD ALE START-UP-URI- LOR

·         Nu am nevoie de comunicare, merg pe recomandări

·         Am postat pe Facebook şi nu a sunat nimeni

·         Am trimis newsletter şi nu s-a întâmplat nimic

·         Am dat un interviu în presă, ştiam eu pe cineva de la x publicaţie, dar nu au venit clienţi

 

RELAŢIA BRAND-CONSUMATOR, SAU CÂND SE CĂ- SĂTOREŞTE CLIENTUL CU BRAND-UL TĂU

Când eşti start-up, ce e mai important: banii sau marketing-ul?

Dacă ne adâncim în dilema ou-găină, ne dăm seama că start up-urile au nevoie de clienţi ca să facă bani şi de bani ca să aducă/caute clienţi.

Problema e că fără marketing, nu poţi atinge o masă critică de clienţi.

 

În primii ani de antreprenoriat am întâlnit un client foarte „business oriented”. Nu dorea să investească nici măcar un leu în comunicare, fără garanţia că i se întoarce înzecit. Vorbim de o companie oarecum nouă, fără o poziţie consolidată în mintea clientului. M-a rugat să aleg un canal de comunicare şi să îi garantez că orice lead generat e un „one stop shop”.

 

L-am întrebat şi eu în cât timp a luat-o de soţie pe prietena lui şi de ce. Dacă s-a căsătorit a doua zi după ce a cunoscut-o sau a decis asta după o relaţie ceva mai îndelungată? A cerut-o de soţie doar pentru că e frumoasă, doar pentru că e deşteaptă, doar pentru că i-a fost alături în anumite momente? Sau pentru toate acestea?

 

La fel este şi relaţia cu un client (de B2B sau B2C). Pentru ca un client să se căsătorească cu brand-ul, acesta din urmă trebuie să fie pregătit mai întâi de o relaţie constantă, la bine şi la rău în momente de viaţă relevante pentru client.

 

CONSUMATORUL DE ASTĂZI:

·         Asimilează 400 mld de bytes de informaţie din care doar 200 de bytes sunt procesaţi.

·         Are nevoie de 9 vizualizări ca să vadă un mesaj

·         Acordă atenţie la 1 mesaj din 3

·         Din 6 medii de promovare, vede/aude doar 2

·         La 12 mesaje de marketing, are intenţia de a cumpăra

·         La 15 mesaje de marketing reţine mesajul

·         Are nevoie 27 de mesaje de marketing ca să cumpere

Şi, în aceste condiţii, sperăm ca printr-un tun de comunicare, un one time, one channel, să câştigăm un client şi, eventual, să ne şi rămână fidel?

 

ACŢIUNI DE COMUNICARE

Personal, cred că pentru o persoană fără un background în do- meniu, este destul de complicat să creeze un plan de comunicare cu fir roşu, cu viziune strategică şi cu chic, însă, câteva reguli pot fi urmate cu succes dacă există voinţă şi disciplină.

 

MIZAŢI PE OWNED MEDIA – Canalele proprii

În trioul owned-paid-earned media, owned media reprezintă canalele pe care le putem crea şi gestiona singuri şi prin care avem acces direct la client: website, blog, social media propriile con- turi/pagini/canale de: FB, Youtube, LinkedIn, Slideshare, Twit- ter, Instagram; newslettere, evenimente proprii.

 

Earned media se obţine prin reacţiile/engagement-ul clienţilor – reshares în social media, comentarii pe blog, articole de presă solicitate proactiv de jurnalişti şi este cea mai valoroasă, eficientă, credibilă formă de marketing. Ca să ajungi la earned media, trebuie să existe o calitate înaltă în strategia de owned media.

 

O regulă simplă care trebuie urmată în crearea de conţinut este: creaţi conţinut care merită recomandat. Dacă voi aţi fi proprii clienţi, aţi da click/like/share la newsletter/articol/postare?

 

Un video, un studiu, un infografic, un white paper vor fi mereu informaţii bune de dat mai departe.

 

KIT-UL DE ÎNCEPUT ÎN COMUNICARE ŞI CREARE DE CONTENT & NIŞTE APP-URI (APROAPE) GRATUITE

 

WEBSITE & IDENTITATEA VIZUALĂ

Evident, e destul de ieftin să cumperi o temă gata făcută, însă, dacă există un buget minim, recomand să lucraţi cu un specialist. Este necesar ca site-ul să fie responsive, să fie optimizat pentru motoare de căutare şi să fie creat în eventualitatea unei campanii de Google Adwords. Altminteri, ieşi ieftin la început, apoi, când te hotărăşti să faci prima campanie, îţi dai seama că trebuie să refaci site-ul.

 

NEWSLETTERS

 

PERIODICITATE: 1-2 newslettere pe lună sunt de ajuns, iar o rată de deschidere între 12 – 18% e chiar OK.

 

APPS: Mail Chimp (gratuit, până la 2000 de contacte), Benchmark Email (destul de basic, totuşi, gratuit până la 200 contacte) Constant Contact (aproximativ 20$/lună), IContact (între 14 – 79$/lună), GetResponse (15 -49 -165$/lună), AWeber (19- 69$/lună).

 

VIDEO

 

APPS: Magisto, YouTube Video Editor, Animoto (gratuit pentru filme de 30’), One True Media.

 

GRAFICĂ & INFOGRAFICE

 

APPS: Canva, Piktochart, Pixlr, PicMonkey, Visme, Vizualize.me, Infogr.am

 

SOCIAL MEDIA – PRINCIPALELE CANALE & CÂT DE DES SĂ POSTEZI CÂND NU AI TIMP

 

BLOG/YouTube – recomandat, 4 posturi pe lună Facebook&LinkedIn – 3- 5 postări pe săptămână Instagram – 1 post/zi

 

Evident, antreprenorii nu au timp să genereze conţinut însă un minim necesar poate fi inclus pe o agendă deja plină.

 

PHOTO CREDITS:

Dragoş Constantin & Venus Five Photo Studio


apărut în Business Woman 77






Statistici trafic - StatCounter.com


X