Vreau sa ma abonez la newsletter

Loja de Business
Lecţii pozitive din „lupta” cu un şef dificil 
Este ultimul lucru pe care şi l-ar dori cineva la locul de muncă: un şef irascibil, care nu inspiră încredere, dornic de a avea control absolut, atotştiutor şi amator de intrigi.   Din păcate, însă, este foarte greu ca, pe parcursul carierei, un angajat să nu se întâlnească măcar o dată cu un astfel de personaj. O confruntare cu acest tip de şef nu este uşoară, dar este absolut necesară atunci când micile neînţelegeri afectează activitatea departamentului sau chiar starea psihică a unui angajat. În cei aproape 25 ani de experienţă am întâlnit diferite situaţii şi am fost chiar şi în poziţia de a modera comunicarea dintre unii manageri şi subordonaţii lor. Atunci când au nevoie de suport, în cazuri de acest fel, angajaţii pot apela cu încredere la managerul de resurse umane, pentru a găsi cea mai bună soluţie.

 Într-o lume ideală, cu toţii am avea superiori fantastici, cu un caracter impecabil, care ne-ar ajuta să ne dezvoltăm şi ne-ar face să ne simţim valoroşi. Într-o lume reală, însă, este important să ştim să selectăm părţile pozitive din orice situaţie şi să facem tot ce ne stă în putere să ducem sarcinile de serviciu la bun sfârşit.
Nu există o definiţie a şefului dificil sau “toxic”, dar cei mai mulţi angajaţi sunt de acord că este greu de lucrat cu un superior care minte, promite mai mult decât poate susţine cu fapte, face micromanagement şi nu ascultă şi punctul de vedere al angajatului. Dacă aveţi un şef care se răzgândeşte frecvent, nu recunoaşte atunci când nu a avut dreptate şi se grăbeşte să aducă acuzaţii în cazul unor greşeli, în loc să analizeze faptele, este clar că veţi avea de luptat pentru buna desfăşurare a lucrurilor. Cu atât mai complicat atunci când şeful are o listă de angajaţi preferaţi pe care îi protejează pentru că îi fac diferite favoruri şi îl ţin “la curent” cu zvonuri şi bârfe.

Nu luaţi lucrurile în nume personal. Este una dintre cele mai importante lecţii de reţinut la serviciu, în general. Exprimată într-un anume mod, critica poate fi constructivă, dar cel mai adesea efectele sunt contrare. Dacă un angajat reuşeşte să se detaşeze şi să nu ia lucrurile ca ofense în nume personal, poate să-şi stăpânească mai bine emoţiile şi să extragă elementele pozitive din toate experienţele. Este în regulă să exprimaţi o opinie diferită. Doar pentru că cineva este investit cu mai multă autoritate, nu înseamnă că le ştie pe toate. În cazul în care consideraţi că este ceva greşit, este bine să vă exprimaţi, să încercaţi să evitaţi perpetuarea respectivei erori. Trebuie să aveţi întotdeauna în vedere că opiniile dumneavoastră trebuie să fie pertinente şi susţinute cu argumente concrete. Exprimaţi-vă deschis aşteptările.

Atunci când vă doriţi dezvoltarea profesională şi consideraţi că meritaţi mai mult, nu aşteptaţi întotdeauna de la şef să facă primul pas. Este de dorit să aveţi o discuţie deschisă cu şeful sau coordonatorul direct, în care să prezentaţi deschis care sunt aşteptările dumneavoastră şi argumentaţi punctele de vedere exprimate.

  Recomandări:

  • Efectuaţi o analiză sinceră, asupra propriei activităţi. Este ceva din ce aţi făcut, care a determinat şeful să aibă o anumită atitudine în ceea ce vă priveşte?
  • Vorbiţi cu şeful. Iniţiaţi o discuţie constructivă, în care să-i spuneţi ce aşteptări aveţi de la el – direcţie, feedback, suport. A-i spune că este ”un şef rău” ar fi contraproductiv şi nu va aduce rezultate pozitive.
  • Întrebaţi-l cum puteţi să-l ajutaţi să atingă obiectivele departamentului.
  • Adresaţi-vă colegilor de la Departamentul Resurse Umane, pentru consultări în vederea soluţionării divergenţelor, dacă tentativele personale nu au avut rezultate. Probabil că efectele nu vor fi vizibile imediat, aşa că trebuie să lăsaţi timpul să treacă pentru a merge la paşii următori.
  • Adresaţi-vă superiorului şefului. Explicaţi situaţia şi oferiţi-i şansa să ia măsuri.

Dacă paşii anteriori nu au avut efectul aşteptat, puteţi considera un eventual transfer într-un alt departament.

 Articol apărut în Business Woman 76, februarie 2017 




Statistici trafic - StatCounter.com


X