Men we like
 «Nu este un secret faptul că pentru mine oamenii contează» 
 Nu are un motto declarat, însă la întâlnirea noastră a simţit că trebuie să vorbească mai ales despre misiunea, viziunea şi valorile organizaţiei, pentru că ele exprimă sincer ceea ce-l animă ca antreprenor: MISIUNE: Să creăm un business pe termen lung, auto-sustenabil, care să aibă un grad înalt de satisfacţie pentru clienţi, angajaţi şi parteneri VIZIUNE: Un simbol al armoniei, pentru oameni şi prin oameni, un exemplu al pasiunii şi excelenţei, deschisă şi transparentă pentru oricine. VALORI: Oamenii: Clienţi, angajaţi, parteneri Calitatea: Clienţii noștri merită ce-i mai bun Excelenţa: Pasiunea este ceea ce ne defineşte munca Transparenţa: Suntem deschişi către oricine şi oriunde Flexibilitatea: Suntem deschişi către oamenii cu idei noi şi de valoare Echilibrul: Continuu căutăm armonia celor 5 elemente în toate reţetele noastre

 
interviu cu Sabin Cernea, Proprietar Wu Xing

Aţi pariat în urmă cu 18 ani pe un concept inovator pentru acea vreme: Home Delivery. Cum au evoluat nevoile consumatorilor în aceşti ani, odată cu apariţia unor întregi ”cartiere” de afaceri, cu zeci de mii de angajaţi de multinaţionale? Livraţi mai mult acum la birouri decât acasă?

 Ideea de bază s-a fondat pe conceptul de livrare la domiciliu. Am început să observ goana oamenilor după carieră, bani... şi, pe cale de consecinţă, reducerea timpului alocat preparării mesei. Ulterior, încercând să aleg specificul culinar, m-am inspirat din filmele americane pe care le „devoram” după anii comunismului. Sunt puţine filme americane în care să nu vezi scene cu o familie sau întâlniri cu prietenii (sau, seara târziu, în timp ce se încearcă să se rezolve o crimă) unde să nu apară pe mese/birouri cutiile cu mâncare chinezească: uşoară, gustoasă şi plăcută. Relaxare, angrenare şi socializare. Atunci mi-a venit ideea „Noi de ce nu am avea?”.
Firesc, lucrurile s-au schimbat şi au evoluat foarte mult de atunci, dar obiceiul nu s-a schimbat, doar contextul. Livrările noastre, în timpul săptămânii, în perioada prânzului, sunt circa 40%, iar seara de aproximativ 30%. În weekend se inversează procentele... deci, relativ, ponderea este egală.

Bucureştiul avansează tot mai mult cu centre comerciale, iar Wu Xing ţine pasul cu această dezvoltare. Diferă în vreun fel clientul Wu Xing din mall de cel care comandă la birou sau acasă?

 Oamenii îşi doresc lucruri diferite când sunt la cumpărături în mall, comparativ cu ce-şi doresc acasă, şi cu totul altceva la birou. Comportamentul lor de consum este diferit şi în funcţie de ocazie sau de momentul din zi. Noi ţinem cont şi ne străduim să venim în întâmpinarea acestor dorințe.
De exemplu, după o sesiune obositoare de shopping, însoţit de copii, nu mai ai dispoziţia de a citi întregul meniu, format din zeci de feluri de mâncare. Vrei să-ţi astâmperi foamea, iar copilul tău să mănânce ceva mai sănătos şi să-şi dorească să mănânce. De aceea, în restaurantele noastre, pe lângă posibilitatea de a-ţi alege orice fel de mâncare, top 10 cele mai vândute produse se găsesc sub formă de meniu, consumatorul trebuind doar să-şi aleagă preferatele. În plus, am dezvoltat meniuri speciale pentru copii, care conţin, pe lângă preparatele special pregătite (fără condimente specific chinezeşti şi mai puţin călite), şi o jucărie care să-i atragă pe cei mici către masă.

Este prezenţa de restaurant în mall un business suficient de profitabil ca centru de profit sau este important din perspectiva promovării de brand, dat fiind numărul mare de oameni care trec zilnic pe lângă restaurant?

 Importanţa de a fi prezent şi în faţa consumatorilor noştri ne-a făcut să fim interesaţi de lansarea restaurantelor din mall-uri, dar, ca orice business care se autofinanţează şi susţine din propriile resurse, şi restaurantele trebuie, cel puţin, să se autosusţină ca centre de profit individuale.
De aceea, înainte de a decide să deschidem un nou punct de lucru facem un amplu studiu de piaţă, de zonă, de consumator, de vizibilitate, luând în considerare costurile şi cheltuielile implicate. Acest studiu începe chiar din momentul în care mall-ul este în stadiul de proiect şi reprezintă doar începutul unei ample strategii şi planificări ce poate dura chiar şi 1,5 ani înainte de a deschide unitatea respectivă. Totul este elaborat şi planificat în amănunt şi ceea ce ne dorim la începutul deschiderii este ca restaurantul să fie măcar pe BEP. Pentru noi este foarte important să ne mulţumim angajaţii şi consumatorii şi (apoi) să obţinem profit.

În urmă cu un an de zile aţi trecut cu The Harbour, celebrul restaurant din Piaţa Amzei, printr-o schimbare importantă de design şi chiar cu upgrade de meniu. Privind retrospec- tiv, sunteţi mulţumit de rezultatele acestui facelift?


 Într-adevăr, l-am îmbrăcat în haine noi, după 12 de ani de activitate. Se simţea nevoia unui refresh al ambientului şi nu numai.
Am adus optimizări în planul funcţionalităţii cât şi al meniului. Ne bucurăm de alegerea făcută şi suntem încântaţi de satisfacţia clienţilor. The Harbour este locul potrivit pentru un business lunch, cină romantică sau cu prietenii.

Aveţi foarte multe premii ale industriei de profil, pe categoria ”delivery”. Care este secretul dumneavoastră? Cum faceţi să fiţi cea mai bună firmă de delivery din România?

 Nu este un secret faptul că pentru mine oamenii contează, fie că sunt angajaţi, furnizori, dar mai ales clienţi.
Încă de când Wu Xing era o idee, mi-am dorit ca şi românii să aibă „servicii ca în Vest” şi asta încercăm să oferim. Noi nu oferim „Mâncare chinezească”, noi oferim un moment relaxant după o zi stresantă, un răsfăţ împreună cu prietenii, fără griji suplimentare, noi oferim momente delicioase.
Chiar dacă lumea evoluează într-un ritm foarte rapid, vrem să fim cu un pas înaintea ei, să intuim schimbările consumatorului şi să i le satisfacem. Ne preocupă anticiparea tendinţelor pieţei şi acţionăm în consecinţă.

Nu v-aţi plictisit să activaţi în aceeaşi categorie de 18 ani? Cum faceţi să vă menţineţi trează pasiunea pentru această categorie după atâţi ani?

 Piaţa din Bucureşti este una extrem de dinamică şi în continuă schimbare. Consumatorul din Bucureşti este un consumator pretenţios, care ştie ce-şi doreşte şi, ca să te menţii la standardele lui, trebuie să fii în continuă mişcare, adaptare, flexibilitate.
Consumatorul este motorul care m-a făcut să merg înainte, chiar şi în perioade mai provocatoare din punct de vedere financiar. Nu ai cum să te plictiseşti dacă eşti în permanenţă racordat la realităţile business-ului, la angajaţii şi clienţii tăi. Nu te lasă ei.
Au fost perioade grele, dar, cu ajutorul echipei de management, am reuşit să le transformăm în provocări şi ulterior în rezultate bune.

Aţi avut oferte de vânzare a afacerii?

 Da, au fost, unele serioase, concrete, dar am considerat că nu este momentul şi, probabil, nu ştiu sigur dacă va fi vreodată momentul. Deocamdată avem planuri măreţe de transformare, de creştere a business-ului, şi lucrul acesta mă provoacă extraordinar.
Începând cu 2015, m-am reimplicat, alături de echipă, în managementul executiv al organizaţiei, cu o plăcere şi o determinare care sunt convins că ne vor duce la obiectivele noastre.

Cât de mult s-a modificat conceptul de delivery în ultimii ani, odată cu explozia utilizării smartphone-ului? Aveţi o aplicaţie de mobil a dumneavoastră? Dacă da, ce procent din business vă aduce ea?


 Cum spuneam, totul se mişcă foarte, foarte repede şi evoluţia tehnologiei din ultimii ani a schimbat „faţa” chiar şi în această zonă. Clienţii nu mai au timp, totul trebuie să fie „ACUM”. Aşa că zona de digital, cu instrumentele ei (smartmobile, tablete etc,), vine în ajutorul nostru pentru a reduce timpul de aşteptare.
Dacă în 2014 comenzile online reprezentau 20% din totalul comenzilor, în 2016, comenzile online reprezintă 40%, iar tendinţa este de creştere rapidă.

Cât de asemănătoare sau de diferită este mâncarea chinezească livrată de Wu Xing faţă de ceea ce înseamnă experienţa de a mânca efectiv în China? Cum a evoluat bucătăria Wu Xing versus reţete chinezeşti dar şi gusturi ale românilor?

 Toate preparatele noastre au la bază reţete tradiţionale chinezeşti, materie primă importată din China şi un Chef bucătar chinez. Însă consumatorul român diferă foarte mult atât ca gusturi, cultură, atenţie la detalii, cât şi ca standarde faţă de consumatorii din alte ţări şi, mai ales, din China. Şi cum consumatorul român este în centrul atenţiei noastre, de-a lungul anilor am adaptat reţetele tradiţionale pe gustul consumatorilor noştri.
De altfel, sunt mulţi clienţi care preferă preparatele mai puţin iuţi/picante, iar bucătăria chinezească este renumită pentru tăria „iuţimii” sau pentru preparatele foarte dulci şi combinaţiile pe care noi le considerăm „ciudate” (de exemplu, Creveţi cu caramel – ca fel principal).
Astăzi, reţetele chinezeşti au rămas ca bază a preparatelor noastre, ca şi materia primă specifică importată direct din China – condimente, spaghete din orez si soia, sosuri, ulei de susan, urechi de lemn etc.
După ce testăm noile reţete împreună cu 300-400 de consumatori, le adaptăm în funcţie de sugestiile făcute şi de-abia după adaptare le lansăm în portofoliu. Firesc, avem materie primă achiziţionată şi din România, cum ar fi legumele, pe care le achiziţionăm de la micii producători locali pentru a fi proaspete.

Cât de extinsă este afacerea dumneavoastră la nivel naţional? Livraţi şi în afara Bucureştiului? Vă gândiţi la o francizare pentru alte oraşe mari cum ar fi Timişoara, Cluj, Braşov, Constanţa?

 Deocamdată, planurile noastre de dezvoltare sunt ancorate în calendar doar la nivel local. Vă vom ţine la curent cu planurile naţionale, dar până acolo mai avem provocări pentru Bucureşti.
Călătoriţi des în China sau la târguri sau evenimente internaţionale care au legătură cu industria dumneavoastră?

 Aşa cum spuneam mai sus, din dorinţa de a fi actualizaţi cu noutăţile industriei, participăm la târguri internaţionale şi facem schimb de experienţă cu alte afaceri similare din alte ţări.

Există şi schimbări de comportament de consum pe care nu le-aţi anticipat sau pariuri greşite pe care le-aţi făcut, de-a lungul acestor 18 ani?

 Bineînţeles, au fost şi mișcări neinspirate, nepotrivite conjuncturii respective, dar acum, la distanţă de acele momente, le apreciez ca fiind extrem de importante în procesul de acumulare, de învăţare. Eşecul îl consider unul dintre cei mai buni profesori, cu o condiţie: să reuşeşti să-ţi înveţi lecţia, să ai răbdare şi să acţionezi cu determinare în continuare.

Cum arată o zi tipică de muncă pentru dumneavoastră?


 Marea majoritate din timpul dedicat organizaţiei este reprezentat de întâlniri 1 la 1 cu managerii departamentelor, întâlniri colective operative şi operaţionale. Sunt întâlniri planificate din timp, cu recurenţă lunară, săptămânală sau în funcţie de urgenţele apărute. Am de asemenea întâlniri cu parteneri externi şi lucrul personal efectiv (analiza rapoartelor, controale la unităţi etc.).

Vă mai implicaţi personal în angajări? Ce fel de personal căutaţi? Vă este greu să găsiţi angajaţii pe care vi-i doriţi, ca profil?


 După cum ştie toată lumea, piaţa muncii nu a fost niciodată mai grea ca în prezent. Ne confruntăm cu aceste probleme, dar în final găsim soluții. Pentru a fi sigur de potrivirea profilului candidatului cu valorile organizaţiei, mă implic personal în ultima validare.

Interviu realizat de Alexandru Răducanu
Foto: Sebastian Moise

apărut în Business Woman 76





Statistici trafic - StatCounter.com


X